Markoulakos Law

MarkoulakosLaw.gr Blog

Οι θετικές και αρνητικές πτυχές του νέου Μεταναστευτικού Κώδικα Το Μάρτιο του τρέχοντος έτους (2014) ψηφίστηκε στη Βουλή για πρώτη φορά ο «Κώδικας Μετανάστευσης και Κοινωνικής Ένταξης»  Σκοπός του νέου αυτού Κώδικα είναι αφενός η «τακτοποίηση» σε ένα ενιαίο κείμενο των πολλαπλών από το 1991 νομοθετημάτων, προεδρικών διαταγμάτων και άλλων κανονιστικών πράξεων που είχαν τεθεί σε ισχύ μέχρι σήμερα

Οι θετικές και αρνητικές πτυχές του νέου Μεταναστευτικού Κώδικα


Το Μάρτιο του τρέχοντος έτους (2014) ψηφίστηκε στη Βουλή για πρώτη φορά ο «Κώδικας Μετανάστευσης και Κοινωνικής Ένταξης» [Νόμος 4251/2014 (ΦΕΚ 80 Α’/1.4.2014)], ο οποίος φέρει ημερομηνία έναρξης ισχύος την 1.6.2014 . Σκοπός του νέου αυτού Κώδικα είναι αφενός η «τακτοποίηση» σε ένα ενιαίο κείμενο των πολλαπλών από το 1991 νομοθετημάτων, προεδρικών διαταγμάτων και άλλων κανονιστικών πράξεων που είχαν τεθεί σε ισχύ μέχρι σήμερα, στα πλαίσια της μεταναστευτικής πολιτικής της Χώρας μας, κι αφετέρου ο εκσυγχρονισμός της πολιτικής αυτής και η εξυγίανσή της με τη μείωση της γραφειοκρατίας και την απλούστευση και επιτάχυνση των ισχυουσών διαδικασιών χορήγησης των αδειών διαμονής και εργασίας από τις αρμόδιες αρχές.

Στο πεδίο εφαρμογής του Νόμου 4251/2014 υπάγονται όλα τα αλλοδαπά πρόσωπα που βρίσκονται νόμιμα στη χώρα, ενώ από αυτούς το άρθρο 2 εξαιρεί τους πολίτες της Ε.Ε, τους υπηρετούντες σε διπλωματικές και προξενικές αρχές υπαλλήλους, καθώς και τους δικαιούχους διεθνούς προστασίας κατά την έννοια της Σύμβασης της Γενεύης του 1951.

Από τις καινοτομίες που εισάγονται με το νέο Κώδικα ιδίως ξεχωρίζουν: α) η χορήγηση «άδειας επί µακρόν διαµένοντος», η οποία αντίθετα από τις μέχρι σήμερα «άδειες αορίστου χρόνου», δίνει τη δυνατότητα στον εκάστοτε κάτοχό της να αναζητήσει εργασία και σε άλλες, πλην της Ελλάδος, ευρωπαϊκές χώρες (άρθρα 89επ.), β) η θεσμοθέτηση ταχέων διαδικασιών εισόδου και διαμονής αλλοδαπών για την προώθηση επενδυτικών και αναπτυξιακών προϊόντων, με σκοπό την ενίσχυση της εθνικής οικονομίας και ανάπτυξης (άρθρο 16) και γ) οι ευνοϊκότερες ρυθμίσεις για τους αλλοδαπούς δεύτερης γενιάς (άρθρο 108), οι οποίοι αφ’ ής στιγμής κατέχουν άδεια διαμονής μπορούν να την ανανεώνουν ανά πέντε έτη με μόνη την προσκόμιση της προηγούμενης.

Στον αντίποδα, ωστόσο, των ανωτέρω θετικών στοιχείων που εντοπίζονται στο νέο Μεταναστευτικό Κώδικα, παράμετροι όπως: α) η εξαίρεση από το πεδίο εφαρμογής του Ν. 4251/2014 των μεταναστών που νόμιμα διέμεναν στη χώρα στο παρελθόν, αλλά διαμεσολαβούσης της οικονομικής κρίσης και των επιπτώσεων αυτής (πχ. ανεργία, έλλειψη ασφαλιστικών ενσήμων κλπ.) έχασαν τη νομιμότητα και δε μπόρεσαν να ανανεώσουν τις άδειές τους, αλλά και β) η ελλιπής αναφορά σε ζητήματα διοίκησης και αρμοδίων υπηρεσιών αναφορικά με την εφαρμογή και εκτέλεση των διατάξεων που πρόκειται να αποτελέσουν από τον προσεχή μήνα τη βάση της νέας μεταναστευτικής πολιτικής της Ελλάδος, προκαλούν σκεπτικισμό ως προς το κατά πόσο ο νέος Νόμος θα καταφέρει να αμβλύνει τα προβλήματα που καθημερινώς αντιμετωπίζουν οι μετανάστες που ζουν στη χώρα μας και ως προς το αν θα καταφέρει να εκπληρώσει εν γένει το σκοπό για τον οποίο τίθεται σε εφαρμογή.


comments powered by Disqus